WsteczStrona głównaW góręDalej

W górę

Geneza konkursu

Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Matematyczny "Mathematiques sans frontieres". Ma on charakter zawodów międzyklasowych adresowany jest do uczniów klas I i II szkół średnich (odpowiednik klas 2 i 3 we Francji).

Pierwsza edycja tego konkursu została zorganizowana w roku 1989 między innymi przez Akademię w Strasburgu ( Akademii w Strasburgu, ) objęła ona 87 klas szkół francuskich. Konkurs bardzo szybko uzyskał dużą popularność w krajach Europy Zachodniej, ponieważ już po siedmiu latach liczba klas biorących udział w tym konkursie wzrosła do 2 745 klas ( objęto ponad 27 tysięcy uczniów w wieku od 15-17 lat) pochodzących z ponad 20 krajów i liczby te rosły w następnych latach.

W XIV – edycji Konkursu uczestniczyła młodzież z ponad 20 krajów, w tym uczniowie z krajów Unii Europejskiej jak również z krajów ubiegających o przyjęcie do Unii, a także młodzież z USA, Meksyku i Kanady.

Od 1993 roku Polska była reprezentowana w Międzynarodowym Konkursie " Mathematiques sans frontieres" (na zasadzie eksperymentu ) przez uczniów z rejonu Nowy Sącz(

W roku 2001 patronat nad Międzynarodowym Konkursem „Mathematiques sans frontieres" na terenie Polski objęło Polskie Towarzystwo Matematyczne zaś prace związane z propagowaniem oraz organizowaniem tego konkursu na terenie kraju powierzono Sądeckiemu Oddziałowi Polskiego Towarzystwa Matematycznego (Sądeckiemu Oddziałowi PTM )

Powołany (w październiku 2001) Polski Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu „Mathematiques sans frontieres" (wspierany przez Komitet Organizacyjny Konkursu w Strasburgu oraz polskie władze oświatowe) rozpropagował ten konkurs. Szybko rosła liczba polskich uczniów - uczestników tego konkursu, ponieważ już w 2001roku w konkursie brało udział około 500 uczniów, zaś w roku 2002 roku ponad 1 500 uczniów natomiast w roku 2003 w konkursie uczestniczyło ponad 10 000 uczniów. W kolejnych latach uczestniczyli już uczniowie z Włoch, Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Belgii, Irlandii Północnej, Luksemburga, Hiszpanii, Danii, Finlandii i Austrii, a w ostatnich latach również uczniowie z krajów pozaeuropejskich: Brazylii, Egiptu, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Nigerii, Maroko, Tunezji.

Uczestnictwo uczniów w Konkursie ilustruje tabela:

Rok szkolny Liczba klas Liczba uczniów
1989/1990 87 2400
1990/1991 282 7875
1991/1992 572 14740
1992/1993 1370 34645
1993/1994 1802 45325
1994/1995 2142 54801
1995/1996 2425 63749
1996/1997 2551 63712
1997/1998 2653 68598
1998/1999 2878 74856
1999/2000 3150 81291
2000/2001 3288 83087
2001/2002 3504 84434
2002/2003 5010 127701

Wraz ze wzrostem zainteresowania młodzieży polskiej tym konkursem powstała potrzeba utworzenia Regionalnych Komitetów Organizacyjnych Międzynarodowego Konkursu „Mathematiques sans frontieres" na terenie całego kraju.

Do 2003 roku młodzież z województwa lubuskiego nie uczestniczyła w Konkursie.

We wrześniu 2003 roku na Zjeździe Polskiego Towarzystwa Matematycznego w Poznaniu powołano Regionalny Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Konkursu „Mathematiques sans frontieres" dla uczestników lubuskiego województwa lubuskiego i zachodniopomorskiego pod patronatem Zielonogórskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Matematycznego z siedzibą na Wydziale Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytetu Zielonogórskiego w Zielonej Górze

W XV edycji konkursu (2003/2004) w Polsce uczestniczyło 11 112 uczniów w tym 1598 uczniów z Regionu Lubusko-Zachodniopomorskiego